stemmig vee

ik schreeuw de nacht onwaar
begrijp het verhaal van het duister niet
ze ontneemt mij het licht en kaft de werkelijkheid
buiten boord, het binden is ontvouwen

het hart spreekt met scherfjes taal die ik niet
begrijp, ze fluistert eerbiedig en aanbidt mijn lijf

het ontwijken van bestandsloze kamers waarvan het bloed
met zachte strelingen mij tracht te wijzen dat de kern
niet in het midden ligt maar aan de rand
van het gezwollen zwellichaam

lust is evenredig aan de beneveling van zorgzame
woorden

niets waarachtigs is me rijk in het land
waar de dolende herdert over velden
in een kudde van stemmig vee

wie blaat heeft de lucht gezuiverd

*

Deze keer in uitgelicht een gedicht van Elze

De motivatie dit gedicht uit te lichten is, omdat gezien de reacties van leden en de betrokken dichter iets bijzonders afspeelde.
Meerdere dichters gaven te kennen niets met het gedicht te hebben omdat het zich niet of moeilijk liet ontrafelen.Toen kwam daar de reactie van “Okkerdal” welke ik voor het gemak hieronder even toevoeg;Waar komt het dwaze idee vandaan dat een gedicht volledig transparant moet zijn?
Dat elke punt en komma bij oogopslag begrepen moet zijn?
Dat er een volstrekte samenhang moet zijn om het poëzie te mogen noemen?

Poëzie is ook het oproepen van emoties, het vormgeven van verwarrende beelden en het creëren van een ambiance waarin de fantasie de ruimte krijgt.

Het kneden van de taal is ook poëtische kunst.
Een paar voorbeelden in dit gedicht:
‘de nacht onwaar schreeuwen’
‘de werkelijkheid kaften’
‘scherfjes taal’
‘bestandsloze kamer’ (aan elkaar en met tussen-s!)
‘een dolende die herdert’
‘met blaten de lucht zuiveren’

Dit gedicht beschrijft het doorworstelen van de nacht en het ontwaken in een semi-erotische sfeer.
Er klinkt onmacht en een stem van de meelopende massa.
Het sluit af met een oplossing voor een vaag omschreven kwestie.
Of misschien ook wel helemaal niet en ligt de kern verborgen.
Maakt het wat uit?

Dit gedicht heeft voor mij veel meer waarde dan de vele schrijfsels die hier passeren die niet meer zijn dan een aantal prozaïsche zinnen.
Verhaaltjes, vol met clichés, maar zonder verassing enige gelaagdheid.

Wat is er op tegen de lezers in verwarring achter te laten?

Toen ik deze las dacht ik; Nu ben ik benieuwd hoe degene reageren die gezegd hebben niets met het gedicht te kunnen.
Die discussie kwam helaas vrijwel niet op gang, dit terwijl Elze in een apart bericht”Uitgelicht reactie van Okkerdal” ook nog wat commentaar gaf in reactie op Okkerdal. Ik persoonlijk vind het jammer dat we blijkbaar de discussie met elkaar niet willen of durven voeren. Daarom wil ik er toch nog even extra aandacht aan geven, wie weet maakt het nog wat los.

En wat mijn persoonlijke visie betreft; Prachtig gedicht welke je na ettelijke keren lezen steeds meer gaat waarderen.

Piet Hardendood

Reacties (20) | 22/03/2016
Je moet lid zijn om te kunnen reageren.

Recente reacties

  1. Ik stoorde me net als Wil aan wat Piet schreef, al bedoeld hij het misschien niet zo Het komt niet fijn over Ik heb het al meer geschreven ieder schrijft op haar of zijn eigen manier waar hij of zij zich fijn bij voelt Verder feliciteer ik Elze natuurlijk met de uitlichting van zijn gedicht Paula
  2. Okkerdal...

    dat het gedicht van Elze..
    voor jou waarde heeft..
    kan ik me heel goed voorstellen..

    Maar de sneer naar de vele schrijfsels die hier passeren..
    en die dat naar jouw oordeel
    niet hebben..

    kun je beter achterwege laten..

    Groet..
    • Ik bedoel deze passage in
      jouw reactie..


      Dit gedicht heeft voor mij veel meer waarde dan de vele schrijfsels die hier passeren die niet meer zijn dan een aantal prozaïsche zinnen.
      Verhaaltjes, vol met clichés, maar zonder verassing enige gelaagdheid.
      • Wil,

        Waarom vat je dat als sneer op? Het is een mening waarmee je het eens of oneens kan zijn.
        En in mijn ogen absoluut geen sneer,juist door het zo op te vatten zet je de discussie in een verkeerd perspectief.
        En wat mij betreft heeft Okkerdal een punt.

        Groet uit het,
        • Piet..

          door anderen naar beneden te halen
          verhef je jezelf niet..

          Het is een mening die niet ter zake doen is..en dus onnodig..

          De discussie wordt zo niet
          door mij in een verkeerd perspectief geplaatst..

          groet..
          • Beste Wil,

            Gezien vanuit het oogpunt waartoe de site ooit is opgezet, vind ik het wel ter zake doende.
            Het is niet de bedoeling mensen naar beneden te halen, maar verder te helpen. Dat men dat niet apprecieert,ondanks de instemming ( in 1e instantie) bij het aangaan van het lidmaatschap dring blijkbaar maar moeilijk door.

            Desalniettemin een hartelijke groet, Piet
          • Wanneer je kiest voor een openbaar podium, dien je te beseffen dat je het publiek op de koop toe moet nemen.
            Daartussen staan kritiekloze bewonderaars, maar ook lieden die niet alles slikken.

            Dat hier vele schrijfsels passeren die nauwelijks het predikaat poëzie mogen dragen is mijn persoonlijke mening.
            Het publiek kan en mag applaudisseren of fluiten.

            Wanneer ikzelf wordt uitgefloten, en dat gebeurt ook, dan weet ik dat het gebodene onder de maat is of dat ik voor een verkeerde doelgroep optreed.
            Dus; kwaliteit omhoog of veranderen van lokaliteit.

            Je kunt en mag je ogen sluiten.
            Ik doe het niet!
            Verder haal ik niemand naar beneden; ik beoordeel een gedicht met mijn criteria.
            Wie de schrijver is doet er niet toe.


            ###
          • Wil,


            Duidelijker als Okkerdal hieronder het zegt,kan ik het niet zeggen.

            Nogmaals een groet van Piet uit het,
  3. Ik vind dit een topper
    Jij scoort met jouw origineel taalgebruik
    Verder doen zo
    Fijne dag nog
  4. Dag Elze, ik vind dit een bijzonder mooi gedicht; bepaalde strofen komen helder bij mij binnen: raken ook mijn twijfel en mijn beleving van schoonheid. Maar dan de strofe: '..het ontwijken van....', daar stottert mijn hart om het met mijn woorden te zeggen; maar ik weet ook dat "...zachte strelingen mij tracht te wijzen...", bij mij ook geldt. Lieve groeten.
  5. Waar komt het dwaze idee vandaan dat een gedicht volledig transparant moet zijn?
    Dat elke punt en komma bij oogopslag begrepen moet zijn?
    Dat er een volstrekte samenhang moet zijn om het poëzie te mogen noemen?

    Poëzie is ook het oproepen van emoties, het vormgeven van verwarrende beelden en het creëren van een ambiance waarin de fantasie de ruimte krijgt.

    Het kneden van de taal is ook poëtische kunst.
    Een paar voorbeelden in dit gedicht:
    'de nacht onwaar schreeuwen'
    'de werkelijkheid kaften'
    'scherfjes taal'
    'bestandsloze kamer' (aan elkaar en met tussen-s!)
    'een dolende die herdert'
    'met blaten de lucht zuiveren'

    Dit gedicht beschrijft het doorworstelen van de nacht en het ontwaken in een semi-erotische sfeer.
    Er klinkt onmacht en een stem van de meelopende massa.
    Het sluit af met een oplossing voor een vaag omschreven kwestie.
    Of misschien ook wel helemaal niet en ligt de kern verborgen.
    Maakt het wat uit?

    Dit gedicht heeft voor mij veel meer waarde dan de vele schrijfsels die hier passeren die niet meer zijn dan een aantal prozaïsche zinnen.
    Verhaaltjes, vol met clichés, maar zonder verassing enige gelaagdheid.

    Wat is er op tegen de lezers in verwarring achter te laten?

    ###
    • 'maar zonder verassing enige gelaagdheid.'

      Moet zijn: 'zonder verrassing EN enige gelaagdheid'.

      ###
    • Okkerdal, helderder zou ik het niet kunnen verwoorden en: "...op tegen de lezers in verwarring achter te laten?", voor mij geen probleem. Forse groet.
  6. Dit gedicht van jou Elze, stemt mij helaas niet gelukkig omdat ik het niet begrijp!

    Kun je misschien een analyse geven?
    Zie maar!
    Hartelijk liefs,
    • Natuurlijk Elze staat er mooie poëzie in, dit ook n.a.v. het schrijven van Okkerdal, maar als geheel heb ik het niet goed begrepen.

      En mijn woordje stemmig slaat op dat van jou in de titel.

      Ik hoop even goede vrienden Elze?
      Hartelijk liefs,
  7. Elze,

    Als ik interpreteer dan lees ik hier over vee, dat graast in een kunstmatig "aangelegde"weide.Het smaakt wel, maar voedt niet.

    Misschien moet ik nog eens terugkomen om meer en/of anders te bevroeden.

    Maar voor mij mag dit poëtische taal heten, waarbij lezen,herlezen en inleven gewenst is om er iets van te willen verstaan.

    Groet uit het,
  8. Sorry, maar ik heb niets met een dergelijk gedicht, ik snap niet hoe iemand de woorden bij elkaar krijgt. Heb ik trouwens wel meer met moderne gedichten. Ben er waarschijnlijk te simpel (of te nuchter) voor. Bij goed zoeken vind ik nog wel iets moois zoals "scherfjes taal".
    Zie mijn “simpele”gedicht “modern gedicht” van 19 maart. Of dit

    Zoals een schilderij alleen maar verf op doek is,
    zoals wat zinnen op papier toch ook een boek is,
    zo krijgt soms een gedicht
    uiteindelijk pas gewicht
    als logica in taal en tekst volkomen zoek is.
  9. Dit is zeker niet mijn stijl!

    Snap er niets van maar dat zal wel aan mij liggen, dat is heel goed mogelijk!
  10. Vriend..

    ik moet hier nog eens
    even stevig op herkauwen...:)

    liefs,
    • vriend..

      jouw spel met woorden..
      is de melk die ik ga geven..
      ter bereiding van voedsel
      voor leven..

      stof heeft het doen opwaaien..
      in het zachte aaien..
      zeg strelen..
      tegen de haren in..

      de dolende heeft gelijk
      in het herderen van de velden..
      maar de kudde vee..
      heeft meer stemming gemaakt
      dan alleen zinloos blaten..

      ga zo door..vriend..
      ik houd je in de gaten...:)

      liefs..
<< Terug naar de homepage

Informatie dichter

Dichtersnaam: elze

ik adem de vroege mist in met een gevoel van gelijkwaardigheid, ik streel het zelfs en vraag me af waarom het dan soms niet mistig is





Toon alle gedichten

Favorieten van elze

  • Deze dichter heeft nog geen favorieten.

elze is favoriet bij